چگونه هزینههای کسبوکار خود را مدیریت میکنید؟
ساختار هزینهها
تمام هزینههایی را تشریح میکند که اجرای مدل کسبوکار با خود به همراه دارد و پس از تعریف منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و مشارکتهای کلیدی میتوان چنین هزینههایی را بهسادگی محاسبه کرد.
کسبوکارها از نظر ماهیت هزینه به 2 دسته تقسیم میشوند:
- سازمان هزینهمحور که بیشتر تمرکز در کاهش هزینهها دارند.
- سازمان ارزشمحور که کمتر بر کاهش هزینهها تمرکز دارند و بیشتر بر خلق ارزش و کیفیت محصول تمرکز دارند.
بدیهی است که در هر مدل کسبوکاری، هزینهها باید تا جایی که امکان دارد کاهش یابند. اما کاهش ساختار هزینه برای بعضی از مدلهای کسبوکار بسیار مهمتر از سایرین است؛ بنابراین ایجاد تمایز میان دودسته از ساختارهای هزینه در مدلهای کسبوکار مفید به نظر میرسد.
هزینهها در کسبوکار به دو بخش تقسیم میشوند:
- هزینههای ثابت
- هزینههای متغیر (نسبت به تولید کالا و خدمات و فعالیتهای کلیدی)
سؤال بخش هزینهها:
- مهمترین هزینههای مدل کسبوکار ما چیست؟
- گرانترین منابع کلیدی کدامها هستند؟
- گرانترین فعالیتهای کلیدی کدامها هستند؟
- هزینههای ثابت ما کدامها هستند؟
- هزینههای متغیر ما کدامها هستند؟
- محصول و خدمات و فعالیتهای سازمان شما هزینهمحور است یا ارزشمحور؟