روزانه چند مشتری با کسبوکار شما آشنا میشود؟
رسانه و کانال تحویل ارزش
شما بهمنظور ارائه ارزشهای پیشنهادی موردنظر به بخشهای مشتریان هدف خود، چگونه با آنها ارتباط برقرار میکنید و به آنها دسترسی دارید. کانالها نقاط تماس ما با مشتریان هستند و هر بخش از مشتریان شاید نیازمند کانال مختص به خودش باشد.
وظایف کانالها در 5 مورد بخشبندی میشود:
- آگاهی: چگونه مشتریان بازار هدف را از حضور خود در بازار آگاه میکنید؟
- ارزیابی: چگونه مشتریان بازار هدف را در ارزیابی ارزشهای پیشنهادی خود به آنها کمک میکنید؟
- .خرید: فراهمآوردن امکان خرید محصولات و خدمات برای مشتریان از شما چگونه است؟
- تحویل: چگونه محصولات خریداری شده را به مشتریان تحویل میدهید؟
- خدمات پس از فروش: چگونه تعهدات خود را پس از فروش به مشتریان تکمیل میکنید؟
نکات مهم:
کانالها را در کلیت میتوان به 2 بخش آنلاین یا وابسته به اینترنت (سایت – شبکه اجتماعی – پیام رسانها – اپلیکیشن – نرم افزارها و ایمیل) و آفلاین بدون اینترنت (فروشگاه حضوری – نمایشگاه – همایش- تماس تلفنی – پرزنت حضوری – بنرها – کارت ویزیت و…) تقسیم کرد.
در ضمن برخی از کانالها امکان اجرای تمام 5 مورد وظیفه تعیین شده را به دلایل زیر نخواهند داشت.
- خصوصیات خاص بخشبندی بازار و مشتریان
- امکانات خاص و محدود برخی کانالها
بهعنوانمثال: یک فروشگاه پوشاک امکان تحویل کالا از طریق سایت را ندارد؛ ولی یک کسبوکار آموزشی میتواند فایل آموزشی را از این طریق تحویل دهد.
سؤالات بخش رسانه و کانالها
- هر بخشی از مشتریان چه کانالی را برای ارتباط با ما ترجیح میدهند؟
- مشتریان از چه کانالهایی میتوانند برای اولینبار از وجود کسبوکار شما آگاه شوند؟
- مشتریان از چه کانالهایی میتوانند محصولات شما را ارزیابی کنند؟
- مشتریان از چه کانالهایی میتوانند محصولات شما را خریداری کنند؟
- مشتریان از چه کانالهایی میتوانند محصولات خریداری شده را تحویل بگیرند؟
- مشتریان از چه کانالهایی میتوانند خدمات پس از فروش را پیگیری کنند؟
- کدام یک از کانالها بهصرفهتر است؟
- فعالیت کانالهای ما چگونه باهم یکپارچه و هماهنگ میشوند؟